اگر به درون زمین بیافتید چه اتفاقی برایتان رخ خواهد داد؟
 
فیزیک - دبیرستان زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجردی
آخرین اطلاعات و مقالات مربوط به فیزیک- نمونه سؤالات و پاسخ آنان

 

 

درک جاذبه، همان نیروی کشش میان اجسام، در موقعیتی که بسیار عجیب است مفهومی کلیدی خواهد داشت. قدرت نیروی جاذبه بر اساس جِرم یک جسم و فاصله ی آن با جسم دیگر تعیین می شود (جِرم متراکم تر و فاصله ی نزدیک تر به معنای نیروی بیشتر است). تنها نیروی کافی که باعث می شود ما جاذبه را به سمت پایین احساس کنیم از جِرم زمین دریافت می شود.

در مرکز زمین همه چیز متفاوت است. از آنجا که زمین تقریباً کروی است، نیروی جاذبه از همه جهات یکدیگر را خنثی می کنند. طبق گفته ی گیزا گیوک، مدیر بخش ستاره شناسی در افلاک نمای شیکاگو: "در مرکز زمین، شما از همه طرف کشیده می شوید و در نتیجه بدون وزن و معلق خواهید بود."

اما چه اتفاقی می افتد اگر بخواهید مثلا با استفاده از نربانی بسیار بلند که به لس آنجلس ختم می شود، مرکز تا سطح زمین را بالا بروید؟

در مرکز زمین، جاذبه ی برآمده از جِرم زیر پای شما و آنچه تا آن سمت کره ی زمین یعنی اقیانوس هند (نقطه ی مقابل لس آنجلس) ادامه دارد، شما را به سمت پایین و نیرویی مشابه نیز به سمت بالا می کشاند. پس از بالا رفتن از چند پلکان نردبان، میزان جاذبه ای که شما را به سمت اقیانوس هند می کشاند همچنان تقریباً صفر است و هنوز احساس بی وزنی می کنید. اما هرچه بالاتر می روید از میزان جِرم بالای سر شما کاسته شده و به آنچه زیر پای شما قرار دارد افزوده می شود. فشاری که شما را به سمت هسته ی زمین می کشاند بیشتر و بیشتر شده و دیگر احساس بی وزنی سابق را نخواهید داشت و این حالت تا جایی ادامه پیدا می کند که به سمت زمین رسیده اید و همچنان که به علامت بزرگ هالیوود خیره شده اید، دوباره احساس سنگینی می کنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
برچسب:, ::
مهران

درباره وبلاگ


عادت ها در آغاز همچون رشته ای نازک و نا مر‌یی هستند اما هر بار که عملی را تکرار می کنیم رشته ای بر رشته ی قبلی تنیده می شود تا سرانجام مانند طنابی ضخیم و چاره ناپذیر بر دست و پای افکار و اعمال ما می پیچد ... بد عادت نشویم ...
آخرین مطالب
نويسندگان
پیوندهای روزانه
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فیزیک - دبیرستان زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجردی و آدرس safischoolfizik.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 93
بازدید کل : 167882
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1